Thursday, August 9, 2012

apa kaitan kamera dan romantik?

 Saban hari aku dapat invitation untuk event di fb.. haih, mengeluh lah jugak..Banyak teman-teman yang satu sekolah, satu batch dah nak kahwin. Lepas raya nih saja dah 4 pelamin. Ada yang aku sempat datang,ada yang tak sempat.Nak buat macam mana, lepas raya baru sampai Malaysia.hehe.. (tak sabar nak baliklah) . Untung lah depa semua, dah boleh kahwin. hahaha..

 Aku rasa sekarang nih memang dah jadi trend kot,kahwin je nak tempah photographer.. photoshoot la kononnye. Wah-wah, romantiklah kononnye. Tapi, entah lah...aku tak nampak sangat romantiknya sebab nampak terlebih plastik pun ade kadang-kadang. Aksi-aksi dalam photo yang di shoot tu kebanyakkannya tak natural..semua mengikut arahan yang diberikan oleh photographer tu kan? Bila photographer suruh buat macam nih,kau buat macam nih, suruh buat macam itu,kau buat macam itu.Kadang-kadang sampai melampaui batas pun kau ikut buat saja.

 Mungkin bagi orang lain , lain definisinya.Bagi aku,menempah photographer untuk photoshoot weeding khususnya untuk photoshoot "sebelum" wedding nih taklah romantik mana. Tak cukup.Kalau time wedding tuh, nak buat macam mana kan? kena la ade photographer juga samada berbayar atau tidak. Aku pernah tengok satu video koleksi gambar honeymooon satu pasangan mat salleh yang di postkan di youtube. Pergh, sweet habis.. Mana tak hanya, dengan hanya berbekalkan toy camera yang sangat murah, klau kat sini boleh dapat dengan harga rm40 je, die orang ambil gambar mereka sendiri sepanjang honeymoon tu. Siap-siap terjun kolam lagi you. Buat apa bayar mahal-mahal,kalau nanti bila lepas kahwin.. kau tengok gambar kau tuh.. selain daripada gambar yang cantik, kenangan romantisnya tak ada.Yang ada hanyalah, suara arahan daripada photographer tu. Katakanlah, bila dah tua nanti, bila kau tengok gambar yang kau sendiri ambil tu..kau mesti teringat..apa yang kau sedang buat time tu bersama si dia kan?

 Sebab itu aku selalu sediakan satu kamera disisi.. dan sentiasa pastikan bateri aku full,bagaikan askar nak pergi berperang. sentiasa bersedia. Bagi aku setiap detik kau bersama yang tersayang itu sangat berharga. Shoot lah sendiri, tak perlu eh nak upah-upah photographer bagai. tak kiralah guna toy camera ke.. hanset murah ke..DSLR ke..  yang penting, kenangan waktu itu. Kalau aku? aku print gambar-gambar itu satu persatu. Sebab bagi aku, itu lagi romantik...kau boleh tulis-tulis kat belakang gambar tu. haha.. euweuw~

4 comments:

  1. orang kita sangat terikut2 dengan trend barat, pra wedding lah hapa, semua ada..tu tak masuk baby shower lagi...walhal kalau depa tau baby shower tu bangsa barat punya acara..mesti kesal tak sudah...tapi tu la dianya, asal org barat buat jer, semua nak ikut kan...haishh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah... dulu golongan cerdik pandai sibuk duk kecohkan pasal adat bersanding ni ikut budaya hindu..tp bila ade segelintir yang ikut budaya barat, pakat pejam mata, pakat cakap sweetnye!sweetnye! ewah~ewah~

      Delete
  2. a.. aku memang ambil gambar dgn camera fon saja :p


    kawin? hurm.. aku memang dah kawin dan tak ada buat photo shoot pra wedding..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,aku memang tak berkenan langsung bab-bab pra wedding ni.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...