Tuesday, November 1, 2011

Can you really forgive if you can't forget?

Perghhhhh ayat mat salleh sial! hahaha..oppsss lupe. Assalamualaikum,dan salam sejahtera pengguna-pengguna sesawang  sekalian :) Maafkan abang kalau terlebih eksaited~ hehe .Okay...we go straight to the point (perghh...mat salleh lagi).

"maaf"

Satu perkataan yang hanya terdiri daripada empat patah huruf... tetapi terkandung beribu makna.Dulu,aku selalu dengar orang cakap... aku boleh maafkan blablabla ,tapi apa yang dia buat kat aku tu.. aku tak leyh nak lupe, aku jadi sakit hati bila teringat kembali..... 

Demnnn...betul ke kau maafkan orang kalau sebegitu rupe? Kawan aku cakap, itu dendam.. tak sama dengan maaf. Gitu ke? mak aihh....  kalau dendam,maknanya kau masih tak ikhlas la maafkan die kan? 

"maaf kau hanya di mulut,bukan di hati"

Maka pahala pun takdak lah jawabnya.....kan? betul tak? ke aku salah... kalau aku salah cakap lah. Hal ini bukan berkait dengan aku sangat pun.. tapi ye lah..aku manusia.. kau pun manusia kan? mesti ada cirit kat mana-mana jugak. Hal 'maaf' nih bukan benda remeh temeh.. nampak ringan,tapi sebenarnya.. hanya tuhan saja yang tahu...

"dengan Allah senang,kerana dia Maha Pengampun,dengan manusia..... "

Kadang-kadang,aku pun pelik jugak bila aku marah terlebih.. ade orang ckp,komen kat fb... lagi kan nabi pun maafkan umatnye. Haih..... macam mana lah insan yang lemah imannya nih nak bertindak sedemikian rupa.Tapi betullah... sedangkan Baginda yang di atas pun boleh maafkan umatnya.Inikan pula kita yang di bawah.

"karma"

kau pernah dengar perkataan ni? selalu je...bace kat status fb ke twitter ke.. cakap dah maafkan tapi nyempat,'takpe,aku percaye pada karma'..

"pale hotak kau"

karma bagai itu tak wujud lah... yang ada hanya qada dan qadar je... sejak bile ramai orang melayu yang peluk buddha nih? sesuka makbapak kau je.

okke.sekian.selamat malam

4 comments:

  1. eyda boleh memaafkan, tapi sukar melupakan. hurmmmm

    ReplyDelete
  2. it's okay klau setakat kite nak beringat..

    ReplyDelete
  3. hidup ini bagai roda... tak yah nak pakai karma sgala... hehe...

    ReplyDelete
  4. percaya karma = tak redha dengan takdir tuhan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...